Saturday, December 14, 2013

Psikologi: Psyche adalah jiwa logos adalah ilmu dalam bahasa greek.

Kelas sem 2013/2014 ada lagi subjek psikologi sukan, selepas subjek psikologi sukan yang sama di Kookmin Univ. Korea Selatan. Fakulti tawar perpindahan kredit tp tak sempat berurusan dengan pihak School of Physical Education untuk minta course outline jadi kelas sem ini diteruskan. kendalian pelajar master psikologi yang kini guru di SMK Desa Skudai 2 En. Roslizan Bin Hj. Saad.

Ontheway near the end of semester: ada satu event yang agak menarik iaitu dipanggil Relaksasi. kami dikehendaki mengaplikasi relaksasi progresif, autogenik dan meditasi. 3 topik yang dijalankan oleh 3 kumpulan dari fakulti Pendidikan, pelajar sains sukan tahun akhir.

Sebelum tu kami telah diberi selembar soalan yang mengcakupi 30 soalan dari pengenalan psikologi, motivasi, kebimbangan dan tumpuan. soalan pertama yang tidak dapat dijawab adalah nyatakan 4 teori Tumpuan: well ni ha jawapannya:

  • Teori fenomena majlis koktel
  • Teori tapisan Tumpuan
  • Teori pengurangan Tumpuan
  • Teori kapasiti Tumpuan
  • Teori penggunaan Kiu Easterbrook

Aktiviti seterusnya dijalan kan ditempat yang berbeza di dewan yang diberi nama Dewan Sri Alam. Kolej Tun Fatimah, UTM Skudai.

dimulakan dengan Kumpulan Relaksasi Pregresif, berikut gambar sepanjang aplikasi berlangsung::

 








aplikasi ini berakhir sekitar jam 11.30 dan aktiviti meditasi iaitu yang terakhir kendalian Hilmi Hafidz membuatkan ramai yang tidur tanpa disedari.

Kesimpulan kelas ini memang baik kerana, dengan cara demikian tiada masalah untuk kami pelajar sains sukan UTM mengaplikasi kepada para pelajar atau atlit kendalian kami kelak. :)

No comments:

Post a Comment